Пристрої введення та виведення інформації
План
1.Ознайомленя з
монітором
2.Відеоадаптер
3.Принтер
-види
принтерів
4. Пристрої введення
інформації
Монітори
Основним пристроєм виведення інформації в ПК є монітор. Він служить для відображення на
екрані графічної та символьної інформації. У більшості ПК застосовуються
монітори на електронно-променевих
трубках (ЕПТ), що
нагадують кінескопи звичайних телевізорів. Проте, такі монітори вже відійшли у
минуле. Останнім часом застосовуються переносні та настільні монітори з
екранами на рідких кристалах. Вони
менші за розмірами і споживають менше енергії, ніж монітори на ЕПТ.
Розглянемо принцип роботи ЕПТ. Електронно-променева
трубка має прозорий екран, на внутрішню поверхню якого нанесено люмінофорне
покриття. Люмінофор може світитися, коли на нього потрапляє пучок вільних
електронів. Електронна гармата випромінює потік електронів, який проходить
через відхиляючі електроди. Ці електроди можуть змінювати напрямок електронів
та інтенсивність їх потоку. Внаслідок потрапляння електронів на екран певні
точки люмінофора підсвічуються з необхідною інтенсивністю. Так формується зображення
на екрані.
Електронний промінь у ЕПТ послідовно висвітлює на екрані
рядок за рядком. Цей процес проходження електронного променя називається рядковою розгорткою, а набір рядків, що
скануються електронним променем, - растром. Чим ближче розташовані рядки
растру, тим чіткішим та якіснішим є отримане зображення. Однак рядки не можуть
бути розміщені ближче, ніж відстань між сусідніми точками люмінофора. Для
характеристики якості зображення на екрані вводять роздільну здатність.
Роздільна здатність монітора - це число точок
зображення, які відтворюються по горизонталі та вертикалі.
Наприклад, значення роздільної здатності 640 х 480
відповідає 640 рядкам растру, кожна з яких складається з 480 крапок. Можливі й
інші стандартні значення роздільної здатності, наприклад 800 х 600, 1024 х
768.
Розмір екрана характеризується довжиною його діагоналі,
яка звичайно виражається в дюймах. Існує кілька стандартних розмірів екрана
монітора в дюймах: 9', 14', 15', 17', 19', 20', 21',... Монітори з невеликим
екраном (до 15' включно) використовуються для навчання, а також у домашніх та
деяких офісних комп'ютерах. Для роботи з графічними видавничими системами
потрібен розмір екрана не менше 17', а бажано 21'.
Оскільки люмінофор щільно заповнює всю поверхню екрана,
відстань між точками люмінофору приблизно дорівнює розміру точки. Розмір точки
люмінофора у сучасних моніторах змінюється від 0,21 до 0,28 мкм. Чим менший
розмір точки, тим якісніше зображення на екрані.
Колись монітори були чорно-білі
(монохромні), а тепер
виключно кольорові. На кольоровому моніторі є вже не
одна, а три електронні гармати, кожна з яких керує своєю системою електродів.
На поверхню електродів нанесено люмінофор з трьох базових кольорів (червоного,
зеленого та синього), з яких формується кольорове зображення. Кожна з гармат
"стріляє" лише по точках люмінофора свого кольору. Світло від трьох
сусідніх точок різного кольору веде до зорового змішування трьох базових
кольорів. Принцип же роботи рідкокристалічних екранів значно складніший і про
нього ми розповідати не будемо.
Відеоадаптери
Зображення на екрані монітора визначається відеосигналом, який надходить на монітор від
спеціального пристрою - відеоадаптера. Відеоадаптер - це зазвичай окрема
плата, яка вставляється до відповідного слоту на материнській платі. Команди з
формування зображення надходять від мікропроцесора до відеоадаптера, де згідно
з ними конструюється зображення. Це зображення заноситься до внутрішньої
пам'яті відеоадаптера, що називається відеопам'яттю. На основі вмісту відеопам'яті
формується вихідний сигнал відеоадаптера (відео-сигнал), який подається до
монітора.
Навіщо потрібна відеопам'ять? Річ у
тому, що зображення на екрані має періодично поновлюватися (понад 70 разів за
секунду), та було б нерозумно при кожному поновленні формувати новий
відеосигнал на основі команд МП. Тому до схеми ПК уведено відеопам'ять, яка
зберігає дані про попереднє зображення. Це особливо корисно, якщо картинки на
екрані нерухомі або змінюються повільно. Ємність відеопам'яті у сучасних ПК
сягає 512 Мбайт і більше. Відеопам'ять є оперативною пам'яттю та входить до
загального ресурсу пам'яті ПК, хоча фізично вона розміщена на платі
відеоадаптера.
Принтери
Найпопулярнішими пристроями для виведення інформації на
папері є принтери. Вони дають можливість виводити під
час друку як символьну (тексти, числа), так і графічну (малюнки, діаграми,
графіки) інформацію. Всі знаки, що друкуються принтером, подано як набір
окремих точок. Спосіб нанесення цих точок на папір залежить від конструкції
принтера. Можливі різні класифікації принтерів:
- за послідовністю друку (посимвольні, порядкові, поаркушеві);
- за кількістю відтворюваних кольорів (чорно-білі, кольорові);
- за способом дії (ударні, безударні);
- за способом отримання зображення на папері (матричні, струменеві,
лазерні, світлодіодні,
термічні тощо).
Говорячи про ту чи іншу модель принтера, найчастіше
називають останню ознаку — спосіб отримання зображення. Розглянемо принтери з
цієї точки зору. Матричні
принтери - це
принтери, які першими почали застосовуватися у IBM PC-сумісних комп'ютерах. Це ударні
друкувальні пристрої, у яких є друкуюча головка з висувними голочками. Між
головкою та папером розташована фарбуюча стрічка. Коли принтер працює, у
головці висуваються потрібні голки. Вони ударяють по паперу через фарбуючу
стрічку, і на ньому лишається слід або відбиток. Чим більше голок у
друкувальній головці, тим вища якість зображення. Головка принтера може бути оснащена
9, 18 або 24 голками. Майже десять років тому матричні принтери були
найпопулярнішими для IBM PC. Ці
принтери найдешевші, однак вони мають невелику швидкість роботи, низьку якість
відбитка й дуже шумлять у процесі друку.
Струминні принтери - це найпоширеніший
нині тип принтерів. Вони серйозно відсунули матричні принтери, бо дозволяють
досягти прийнятної якості відбитка при невисокій вартості пристрою. Струменеві
принтери - безударні пристрої, тому вони працюють безшумно. Зображення формується
в них за допомогою друкувальної головки, що містить дуже багато капілярів-сопел
(від 50 до 200), крізь які до паперу подається чорнило. Так само, як у
матричному принтері, друкувальна головка рухається по горизонталі, а аркуш
паперу переміщається вертикально. Можна сказати, що роль «голок» у струменевому
принтері виконують сопла. Однак якість отримуваного відбитка в струменевому
принтері значно вища, ніж у матричному. Це пов'язано з тим, що діаметр кожного
сопла суттєво менший від діаметра голки (сопло тонше від людської волосини), а
кількість сопел більша за кількість голок. Щоправда, отримавши готовий відбиток
на струменевому принтері, необхідно пам'ятати, що він може постраждати від
контакту з водою.
Лазерні принтери дозволяють отримати
найкращу якість відбитка, чорно-білого чи кольорового, тому вони широко
застосовуються у видавничій справі. Принцип створення зображення такий: промінь
лазера, керований комп'ютером, електризує поверхню барабана, що є у лазерному
принтері.
Пристрої введення
інформації
Клавіатура – це основний пристрій ручного
введення інформації – команд і даних.
Стандартна клавіатура IBM PC має
не менш 101 клавіші, за допомогою яких можуть бути згенеровані 256
різноманітних символів та знаків. Клавіатури створені для зручної роботи на
комп’ютерах під управлінням операційної системи Windows, мають 104, 108 або 109
клавіш.
Алфавітно-цифрові клавіші – введення літер, символів, цифр.
Службові клавіші:
<Enter>
|
Закінчення введення команди
|
<Shift>
|
Введення великих літер і символів верхнього
регістра клавіатури
|
<Caps Lock>
|
Фіксація/відміна фіксації режиму великих літер
|
<Ctrl>, <Alt>
|
Використовуються з комбінаціями інших клавіш
|
<Esc>
|
Переривання програми
|
<Backspace>
|
Вилучення символів ліворуч від курсору
|
<Delete>
|
Вилучення символів праворуч від курсору
|
<Insert>
|
Переключення режиму вставлення/заміни
|
<Print Screen>
|
Виведення вмісту екрана на друк при роботі в DOS або його копіювання в буфер обміну
при роботі в Windows
|
<Scroll Lock>
|
Управління виведенням інформації на екран при
роботі в DOS
|
<Pause>
|
Зупинення виконання деяких програм
|
Клавіші управління курсором:
<ç>, <è>, <é>, <ê>
|
На один символ вліво, вправо, на один рядок
вгору, вниз
|
<Home>, <End>
|
До початку або кінця рядка
|
<Page Up>, <Page Down>
|
На одну сторінку догори або вниз
|
Мала цифрова клавіатура:
<Num Lock> увімкнено
|
Введення цифр
|
<Num Lock> вимкнено
|
Дублювання клавіш управління курсором і
службових клавіш
|
Функціональні клавіші:
<F1-F12>
|
Клавіші виконання різних спеціальних дій, які
визначаються працюючою програмою (наприклад, натискування <F1> викликає допомогу)
|
Маніпулятори – це пристрої введення, що забезпечують природний спосіб спілкування
користувача з комп’ютером.
Найбільш розповсюдженим маніпулятором є миша (відеоролики), але є й інші
маніпулятори: трекбол, джойстик, графічний планшет.
Сканери (відеоролик) – це пристрої, які
дозволяють вводити в комп’ютер зображення з паперу або іншої плоскої поверхні.
Сканери відрізняються один від одного роздільною здатністю та кількістю
сприйманих кольорів або відтінків сірого кольору. За допомогою системи
оптичного розпізнавання символів комп’ютер може розпізнавати текст у введеній
картинці, це дозволяє швидко вводити в комп’ютер надрукований текст.
Види сканерів: ручний сканер, планшетний,
протяжний, барабанні сканери та проекційні.
Цифрові фото- та відеокамери призначені для введення графічної та
звукової інформації.
Мікрофон – пристрій для введення звукової інформації..
Контрольні
запитання
- Пристрій для введення звукової інформації –це?
- Які пристрой призначені для призначені для введення графічної та
звукової інформації.
- що називається відеопам'яттю??
- Найпопулярнішим пристроями для виведення інформації
на папері є?
- Чим частіше всього
Джерело:
1.http://ito.vspu.net/SAIT/inst_kaf/kafedru/matem_fizuka_tex_osv/www/ENK/Met_pro_nav_IT/web_pos_IT/zmist_IT/Elekt_posibn/ORPK/Konspektu_lekcij/T_6_Prustroi_vveden_vuvedennj_informacii/Prustroi_vvedennj_vuvedennj_informacii_Kycak_LV.htm
2.http://computerllk.ucoz.ua/publ/zovnishni_pristroji_pk_pristroji_vivedennja_informaciji/1-1-0-10
Роботу виконував Кіцак О.А.
|